loading

بلبرینگ و یاتاقان

_

بلبرینگ (یاتاقان)

بلبرینگ چیست ؟

یاتاقان (بلبرینگ) وسیله‌ای است که اجازهٔ حرکت نسبیِ مشخصی را بین دو یا بیشتر از دو قطعه می‌دهد که به‌طور نمونه به صورت چرخش یا حرکت خطی است. یاتاقان‌ها را می‌توان به صورت گسترده‌ای بر طبق حرکتی که مجازند داشته باشند یا براساس اصول کاریشان و همچنین جهت بارهای اعمالی که می‌توانند تحمل کنند، طبقه‌بندی کرد.
_

کاربرد بلبرینگ

بلبرینگ و کاربرد های آن

کاربرد بلبرینگ در خودروها ، موتور سیکلت ها ، ماشین آلات کشاورزی و صنعتی و تریلر ها بلبرینگ ها در ماشین های لباسشویی ، انواع پنکه و کولر و …. کاربرد دارند در لوازم دندانپزشکی مانند یونیت در قطعات هواپیما و چرخهای آن در قطار ها و لوکوموتیو ها و همینطور در قطعات مهم کامپیوتر مانند هارد دیسک ها و سی دی درایو ها کاربرد فراوانی دارند . بلبرینگ و رولبرینگ ها در تمامی بخش های تولید در کارخانجات و صنایع کاربرد دارند .صنایع دفاعی و موشکی نیز از بلبرینگ ها در قطعات اصلی آنها استفاده خواهد شد.

واژه بلبرینگ :

این واژهٔ ترکیبی از دو واژهٔ بال (توپ) و بِرینگ (حامل) تشکیل شده‌است. در زبان انگلیسی به لهجهٔ بریتیش توپ به‌صورت «بُل» و در لهجهٔ آمریکن «بال» تلفظ می‌شود. بُلبرینگ تلفظ بریتانیایی و بال‌بِرینگ تلفظ آمریکایی این واژه است.

طرز کار بلبرینگ :

در بلبرینگ‌ها بار از لایهٔ خارجی به گوی‌ها منتقل می‌شود و از گوی‌ها فشار به لایهٔ داخلی منتقل می‌گردد. کروی‌بودن گوی‌ها باعث شده نقطهٔ تماس آنها با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک باشد در نتیجه می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند، از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس آنها با هم اگر فشار بیش از حدی به ساچمه‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن گردد، در این موارد می‌توان از رولبرینگ‌ها استفاده کرد. تصور کنید در خودرو شما چرخ‌های استوانه ای مانند چرخ‌های تانک داشتیم در این موارد به دلیل تماس زیادی که سطح با این چرخ داشت اصطکاک بالا می‌رفت و در نتیجه سرعت حرکت پایین می‌آمد در رولبرینگ نیز همین اتفاق افتاده می‌افتد. در نتیجه سرعت بلبرینگ بیشتر از رولبرینگ می‌باشد. اگر بر بلبرینگ‌ها فشار زیادی وارد شود ساچمه‌های داخل آن خرد می‌شود بنابرین از بلبرینگ‌های ساچمه ای که ساچمه‌های ریز دارند در فشارهای کم استفاده می‌شود و برای فشارهای زیاد از بلبرینگ‌هایی که دارای ساچمه‌های گرد تخته ای هستند استفاده می‌شود که به آنها بلبرینگ‌های غلتکی می‌گویند به نوعی از آن دارای غلتک نازکی هستند یاتاقان سوزنی می‌گویند.

انواع بلبرینگ

بلبرینگ‌ها انواع مختلف بر اساس استفاده‌های گوناگونی دارند که هر کدام قابلیت تحمل بار مشخص محوری، شعاعی یا هر دو را دارا می‌باشند. انواع بلبرینگ عبارتند از:

  • بلبرینگ‌های شیار عمیق
  • بلبرینگ‌های تماس زاویه ای
  • بلبرینگ‌های کف گرد: بلبرینگ‌های کف گرد یک ردیفه، بلبرینگ‌های کف گرد دو ردیفه
  • بلبرینگ‌های خود تنظیم
  • بلبرینگ ایگرگ: این نوع بلبرینگ‌ها نوع تغییر شکل یافته بلبرینگ‌های شیار عمیق هستند.
  • رولبرینگ‌ها نیز از خانوادهٔ بلبرینگ‌ها می‌باشند با تفاوت اینکه قابلیت تحمل بار بیشتر و سرعت پایین‌ترین را دارند

انواع رولبرینگ عبارتند از:

  • رولبرینگ‌های استوانه ای، رولبرینگ‌های استوانه ای کف گرد، رولبرینگ‌های استوانه ای ضربدری، برینگ‌های پرغلتک استوانه ای
  • رولبرینگ‌های سوزنی، رولبرینگ‌های سوزنی با پوسته کشیده شده، رولبرینگ‌های سوزنی کف گرد
  • رولبرینگ‌های مخروطی: رولبرینگ‌های مخروطی تک ردیفه و رولبرینگ‌های مخروطی دو ردیفه
  • رولبرینگ‌های بشکه ای، رولبرینگ‌های بشکه ای کف گرد
چرا گهر تجارت فجر
WHY Us?
_

چرا گُهر تجارت فجر ؟

دلایلی که همکاری با گهر تجارت را برای شما کارآمد می کند .

خرید و همکاری با گهر تجارت فجر مزایا زیادی داشته ، متخصصین پاسخگو در ضمینه های فعال در این مجموعه در اولین مرحله شما را در انتخاب درست محصول راهنمایی می کنند . راهنمایی خرید بیرینگ و متعلقات ، فروشگاه آنلاین مجزا با پشتیبانی ۲۴ ساعته ، خدملت پس از فروش ، فروش شرایطی برای شرکت ها و ….

  • خدمات پس از فروش
  • فروش شرایطی
  • فروشگاه آنلاین مجزا
  • پشتیبانی ۲۴/۷ فروشگاه

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش با ما در تماس باشید

گهر تجارت فجر وارد کننده و فروشنده انواع بلبرینگ و یاتاقان